Ett datorspel kan ha en fantastisk grafik och fullfjädrad spelmekanik men utan en bra story kan det bli monotont. Med en bra story kommer du att kunna hålla spelarna engagerade och nyfikna så att de bara vill fortsätta. Storyn säkerställer att spelarna blir försjunkna i spelvärlden och aktivt vill försöka påverka utgången av spelet. Till skillnad från en roman där du bara kan läsa in storyn kommer du i datorspelet bli en del av storyn. Du är i själva verket huvudpersonen som tar del av både motgångar och framgångar.
Handlingen driver storyn framåt
Handlingen är det viktigaste inslaget i storyn och huvudmekaniken för berättande. Det är ett verktyg för att flytta handlingen och uttrycka konfliktens ökning. Alla element från grafik och musik till karaktärer används för att driva handlingen framåt och stärka storyn ytterligare.
När handlingen drivs framåt kommer det till slut innebära förändringar hos huvudpersonen, till exempel i deras synsätt, styrka, status eller relationer till andra karaktärer. Förändringar är avgörande för att spelaren ska känna en prestation och för att storyn inte ska kännas platt. I slutet av storyn kommer det att vanligtvis ha inträffat en upplösning som kan vara ganska storslagen. Det skulle kunna vara att huvudpersonen genomgått en förvandling från skurk till goding. Eller att en ond trollkarl besegrats i sin mörka borg.
Musik skapar en fängslande upplevelse
Det räcker med att stänga av ljudet till ditt favoritspel för att inse hur viktigt ljud är för att skapa en fängslande upplevelse. Med hjälp av musiken kan du framkalla rätt känslor i viktiga situationer, som till exempel ”brådska” om du måste desarmera en bomb inom en viss tid eller ”mystik” om du smyger omkring i ett hemligt laboratorium. Med rätt musik kommer du att ta spelupplevelsen till en ny nivå så det är värt att spendera tid och pengar på det.