Pit of Doom

Pit of Doom är ett kommande FPS i science-fiction, av typen rouge lite, som i nuvarande befinner sig i Early Access. Det har alltså inte kommit ut ordentligt än – men vi tycker att det är värt att hålla ögonen på. Det utspelar sig i samma sci-fi-universum som strategispelet Sword of the Stars, och bakom spelen ligger samma spelstudio: Kerberos Productions, som också släppt föregångaren Sword of the Stars: The Pit. Efter spelet fortfarande är i Early Access så går det inte att säga exakt hur det kommer att bli när det släppt. Med det sagt är det mycket med Pit of Doom som är lovande och intressant.

Spelet som står som förlaga för Pit of Doom är Sword of the Stars: The Pit, har sammanlagt recenserats “mycket positivt” på Steam med nästan 1 000 recensioner. Titeln från 2013 låter dig gå igenom en till synes oändlig följd av farliga nivåer. Pit of Doom försöker anamma samma framgångsrika koncept, men istället föra över det till FPS-världen. Det faktum att perspektivet har förändrats betyder ändå inte att spelet gör några drastiska förändringar mot en mer strömlinjeformad upplevelse – Pit of Doom är i högsta grad fortfarande ett RPG, med ordentliga storyelement, ett djup i spelandet och en mängd roliga detaljer som du kan utforska om du vill.

Fördjupning i RPG-stil

Om du är bekant med RPG-genren kommer du att känna igen många aspekter hos Pit of Doom. Din karaktär kan förbättras genom att bygga upp olika färdigheter. Det kan till exempel handla om att dyrka upp svåra lås, att skjuta extra bra med vissa vapen, att kunna utnyttja medicinska föremål, och så vidare. Resultatet blir att du, till skillnad från i många andra FPS-spel, kan anpassa din karaktär till den specifika spelstil du känner passar dig. Som exempel kan du specialisera dig på just att dyrka lås, och kan då låsa upp fler dörrar för att rymma genom ett rum, eller för att leta efter mat, ammunition och andra livsviktiga saker.

Ett spel med krav på strategi

Pit of Doom tillhör den typ av spel som kräver att du är avsiktlig och strategisk. Fiender är dödliga och första hjälpen-packs är inte alltid lätta att få tag på. Möglig mat kan förgifta dig, men måste du äta så måste du. Spelet har uppnått en bra balans där behovet att hålla ordning på karaktärens hälsa och hunger är påträngande, utan att det blir för överväldigande. I slutändan är dessa typer av system hjärtat i Pit of Doom. När du spelar är chansen stor att du spenderar lika mycket tid på att gräva i skräp efter verktyg, håller dig mätt eller letar igenom ödsliga rum, som du spenderar på att skjuta fiender.

Atmosfärisk stämning

Pit of Doom lyckas verkligen få till atmosfären, och en genomgående och isande känslan av hjälplöshet. Underliga, vassa ljud och ekande ljud av fötter som springer i en närliggande korridor inger en känsla av spänning och skräck, och bidrar till att dra in dig i spelet. Det är egenskaper som kanske inte så ofta dyker upp i ett FPS – och som därför är till spelets fördel. Grafiken och miljön påminner om till exempel Doom-universumets mörka och mystiska värld. Tyvärr är grafiken ibland lite lågupplöst och repetitiv, och kan lätt bli ointressant efter att du har sett en korridor eller ett rum med samma utseende dussintals gånger.

Easy Access med stor potential

Överlag är Pit of Doom ett spel som fortfarande kan bli bättre, men som vi tror har stor potential. Vapnen känns roliga att använda, vilket kanske är det viktigaste i ett FPS-spel. Fienderna är varierade, även om de inte alltid är särskilt intressanta. Vissa använder speciella och krångliga attacker som kräver strategiskt tänkande, men de flesta springer mer eller mindre rakt på för att attackera dig. Det är hur som helst problem som kan komma att förbättras. Samma sak gäller grafiken som i nuläget lämnar en del att önska för ett spel som är aktuellt 2019. Så småningom kan Pit of Doom i alla fall vara en potentiell favorit för dig som gillar FPS-spel med RPG-element!